Andris Bērziņš
Šodien, 7.februārī, Valsts prezidents Andris Bērziņš tikās ar Kazahstānas dzelzceļa («Қазақстан Темір Жолы») prezidentu Askaru Maminu (Askar Mamin) un satiksmes ministru Aivi Roni, lai pārrunātu abu valstu sadarbību dzelzceļa pārvadājumu un transporta jomā.

 

Sarunā tika apspriesta kravu piesaiste no Kazahstānas uz Latvijas ostām, kas šobrīd sastāda aptuveni 4% no visa pa Latvijas dzelzceļu pārvadātā kravu apjoma ar stabilu pieaugumu ik gadu (pēdējā gada laikā izaugsme bijusi 21% salīdzinot ar iepriekšējā gada apjomu). Kā potenciāli veiksmīga iespēja, lai tas notiktu tika apspriests priekšnoteikums tieši investēt ostu terminālos Latvijā.

 

Valsts prezidents uzsvēra, ka Latvija Kazahstānu redz kā būtisku sadarbības partneri, kas ir nozīmīgi arī Latvijas kā tranzītvalsts veiksmīgai attīstībai nākotnē. Turklāt Latvija šādas sadarbības paplašināšanu redz arī kā būtisku Eiropas Savienības kopīgo interešu daļu. Satiksmes ministrs Aivis Ronis, novērtējot sadarbības nozīmi, sacīja, ka tieši dzelzceļš veicinās ekonomisko sadarbību starp abām valstīm arī citās jomās.

 

Askars Mamins savukārt informēja par uzņēmuma attīstību pēdējo gadu laikā, kā arī tā redzējumu nākotnē. Uzņēmums, atbilstoši Kazahstānas valdības iecerei, šobrīd organizē ostu un lidostu infrastruktūras pārvaldības pārņemšanu, tā veidojot pēc iespējas kompleksākus un konkurētspējīgākus piedāvājumus loģistikas jomā. Kazahstānas dzelzceļa prezidents uzsvēra, ka Kazahstāna nav un nebūs tikai kravu veidotājs, bet tai jākļūst par vienu no kravu transporta organizētajiem starp Āziju un Eiropu, ņemot vērā Kazahstānas ģeogrāfisko novietojumu. Askars Mamins uzsvēra Kazahstānas mērķtiecīgo darbu pie dzelzceļa transporta attīstīšanas, lai īstenotu izvirzītos mērķus. Viņš atzīmēja, ka uzņēmums Latviju redz kā iespējamu investīciju objektu. Atzīmējot arī, ka ceļš laika ziņā precēm no Ķīnas caur Kazahstānu, Krieviju un Latviju uz Eiropu pa dzelzceļu ir trīs reizes īsāks, nekā tas ir izmantojot jūras ceļus, Askars Mamins norādīja uz savstarpējās sadarbības nozīmi abpusēju finansiālu ieguvumu nodrošināšanai.

 

Tikšanās laikā kā būtiska abu valstu sadarbības daļa tika minēta līdzšinējā sadarbība nemilitāro kravu transportēšanā uz Afganistānu. Abas amatpersonas bija vienisprātis, ka šis ceļš arī nākotnē var būt nozīmīgs komerciālu kravu transporta koridors – kravu apjomi šajā posmā nākotnē tikai pieaugs, tādēļ Ziemeļu transporta koridora nozīme ir tiešām nepārvērtējama. Askars Mamins uzsvēra veiksmīgo sadarbības pieredzi ar Latviju šī koridora darbībā līdz šim.