Efektīva un multimodāla savienojamība ir viens no Eiropas un Āzijas sadarbības tālākas padziļināšanas priekšnosacījumiem. Eiropas un Āzijas valstu vadītāji to akcentēja pagājušā gada nogalē Milānā notikušajā ASEM galotņu samitā, aicinot veidot integrētu, ilgtspējīgu, drošu, efektīvu un ērtu multimodālu transporta sistēmu starp Eiropu un Āziju.
Latvijai kā valstij ar augsti attīstītu transporta un loģistikas nozari ir bagātas tradīcijas Eiropas un Āzijas pārvadājumu organizēšanā, tai skaitā, attīstot dzelzceļa konteinerpārvadājumus starp Baltijas valstīm un Centrālāziju, kā arī strādājot pie Ķīnas-Eiropas sauszemes koridora atzara izveides Ziemeļeiropas kravu plūsmu apkalpošanai. Līdz ar to Latvija ir izvēlējusies izmantot savu vēsturisko - pirmo Eiropas Savienības prezidentūru, lai īpaši akcentētu Eirāzijas transporta savienojumu nozīmi un rosinātu visaptverošu diskusiju par iespējām attīstīt jaunus, integrētus kravu piegādes maršrutus Eiropas un Āzijas tirdzniecības apjomu straujā pieauguma apstākļos.
Tradicionāli kravu plūsmas starp Eiropu un Āziju pamatā balstījušās uz jūras savienojumiem. Tomēr tirdzniecības apjoma pieaugums starp Eiropu un Āziju, kā arī ražošanas un noieta tirgu globalizācijas tendences rada pieprasījumu pēc jauniem, inovatīviem risinājumiem. Šeit īpašu lomu ieņem strauji augošie sauszemes pārvadājumu koridori jeb Jaunais Zīda ceļš, kura ietvaros kontinentālie dzelzceļa savienojumi kalpo kā mugurkauls integrētiem un multimodāliem kravu loģistikas risinājumiem, aptverot visu Eirāzijas kontinentu.
Vēlos uzsvērt, ka šajā samitā ASEM transporta ministriem būs iespēja diskutēt par Eirāzijas savienojamību kopā ar pasaules vadošajiem transporta un loģistikas uzņēmējiem, kā arī starptautiskajām organizācijām un zinātnes aprindām. Līdz ar to - šī ir reta iespēja spriest par šo nozīmīgo tematu, klātesot visiem iesaistītajiem spēlētājiem.
Risinot jautājumu par transporta savienojumu attīstību Eirāzijas kontinentā, ļoti svarīgas ir tieši uzņēmēju intereses, kas izmanto un rada pieprasījumu pēc jauniem loģistikas risinājumiem. Tādēļ esmu īpaši gandarīts, ka mūsu diskusijā piedalās pasaules vadošie ražotāji un tirdzniecības uzņēmumi, kas dalīsies savā pieredzē, kā arī skaidros, ko tie sagaida no transporta un loģistikas nozares. Ceru, ka šis samits ne tikai sniegs ieguldījumu formālās dienaskārtības jautājumu risināšanā, bet arī ļaus politiķiem uzņēmējiem, un starptautisko institūciju pārstāvjiem neformālā gaisotnē satikt jaunus sadarbības partnerus un pārrunāt jaunas transporta un loģistikas biznesa attīstības iespējas starp Eiropu un Āziju.
Vēlu jums visiem produktīvas sarunas un lieliskus iespaidus Rīgā!