Valdis Zatlers
Valsts prezidenta kundzes Lilitas Zatleres rīkotā tikšanās par iekļaujošo izglītību bērniem un jauniešiem ar speciālām vajadzībām noritēja darbīgās noskaņās. Tikšanās dalībniekus vienoja vēlme starptautiskās konferences “Iekļaujoša pieeja bērnu un jauniešu ar speciālām vajadzībām izglītībā” atziņās dalīties ar citiem izglītības nozares profesionāļiem un kopīgi spert nākamos soļus pretim iekļaujošai sabiedrībai un tam, lai bērni, kuriem veselības stāvoklis atļauj, varētu iegūt izglītību vispārizglītojošās skolās iespējami tuvu dzīvesvietai.

 

Uz tikšanos bija aicināta Izglītības un zinātnes ministre Tatjana Koķe, starptautiskās konferences „Iekļaujoša pieeja bērnu un jauniešu ar speciālām vajadzībām izglītībā” rīkotāji, speciālo un vispārizglītojošo izglītības iestāžu pārstāvji, izglītības politikas veidotāji un eksperti.

 

Konferences “Iekļaujoša pieeja bērnu un jauniešu ar speciālām vajadzībām izglītībā” rīkotāji informēja, ka pasākums ir noritējis teicami – vienkopus analizēta labākā iekļaujošās izglītības prakse no daudzām pasaules valstīm, bijusi iespēja no malas paskatīties uz Latvijas sasniegumiem un problēmām, kā arī ļoti sekmīgi starptautiskā mērogā ir parādīts Latvijas darbs iekļaujošās izglītības jomā. Konferences rīkotāji saņēmuši daudz atzinīgu vārdu par augsto valstisko ieinteresētību, ko apstiprināja Valsts prezidenta kundzes un Izglītības un zinātnes ministres klātbūtne un iesaistīšanās. Liels ieguvums bijusi pašvaldību un nevalstisko organizāciju nodrošinātā iespēja konferencē piedalīties vairāk nekā 100 izglītības iestāžu pārstāvjiem no Latvijas.

 

Tikšanās laikā IZM prezentēja rezultātus šogad veiktam apsekojumam par situāciju speciālās izglītības jomā: skolu tīklu, pozitīvo pieredzu un attīstības šķēršļiem. Iekļaujoša pieeja bērniem ar speciālām vajadzībām. Galvenais uzdevums ir turpināt darbu, lai līdzsvarotu bērnu apmācību speciālajās izglītības iestādēs un vispārizglītojošajās iestādēs, kā arī sekmēt speciālajai izglītībai novirzīto resursu efektīvu izlietojumu.

 

Par savām konferences gaitā gūtajām atziņām, praktisko situāciju un vajadzīgajiem uzlabojumiem stāstīja pārstāvji no Upesciema speciālās sākumskolas, Rīgas speciālās pamatskolas-attīstības centra, Raiskuma sanatorijas internātpamatskolas un Jelgavas pirmsskolas izglītības iestādes „Rotaļa”. Viens no aktuālajiem risināmiem jautājumiem ir speciālo izglītības programmu savlaicīga saistīšana ar profesionālo izglītību – lai jau sākumskolā būtu skaidrs, kādu amatu bērns varēs apgūt, lai spētu iekļauties darba tirgū. Tāpat ļoti svarīga ir iekļaujoša pieeja pirmsskolas vecumā, jo tad bērnam ir vieglāk uzsākot skolas gaitas, kā arī tiek iegūta socializācijas pieredze.

 

Tikšanās dalībnieki bija vienisprātis, ka iekļaujošā izglītībā uzsvars ir jāliek uz to bērnu iekļaušanu vispārizglītojošās skolā, kuriem ir funkcionālās attīstības traucējumi, bet normāls intelekts, nodrošinot specifisku profesionālu atbalstu skolām, bērniem un viņu vecākiem.

 

„Es biju lepna, ka, vizītes laikā apmeklējot speciālās attīstības centru Serbijā, varēju teikt, ka Latvijā pašlaik notiek starptautiska konference ar plašu dalībnieku loku no vairāk nekā 60 valstīm. Bērni ar speciālām vajadzībām ir jāpadara redzamāki un sabiedrībai jāpalīdz viņus pamanīt un saprast. Lai klātesošo vienotajai izpratnei par iekļaujošās izglītības nozīmi seko darbi! Es arī turpmāk tikšos ar izglītības iestāžu vadītājiem reģionālo vizīšu laikā. Esmu gatava uzklausīt problēmjautājumus, lai sniegtu atbalstu pedagogiem, bērniem un viņu vecākiem, kā arī iesaistīties speciālās un iekļaujošās izglītības jautājumu risināšanā,” tikšanās laikā sacīja Lilita Zatleres kundze.


Novērtējot konferences “Iekļaujoša pieeja bērnu un jauniešu ar speciālām vajadzībām izglītībā”nozīmību, Lilita Zatleres kundze bija uzņēmusies pasākuma patroneses pienākumus. Konferencē 12.-14.jūlijā Rīgā piedalījās vairāk nekā 500 praktiķu, zinātnieku, izglītības politikas veidotāju un nevalstisko organizāciju pārstāvju no 68 valstīm, lai diskutētu un dalītos pieredzē par to, kā tiek nodrošinātas speciālās izglītības vajadzības bērniem un jauniešiem ar speciālām vajadzībām.